Relasjonspedagogikk og læringsmiljø
Det er tre kompetanser hos læreren som bidrar til læring (Nordenbo mfl. 2008):
- Relasjonskompetanse: betyr i denne sammenhengen å inngå i en sosial relasjon til eleven
- Regelledelseskompetanse: betyr å lede klassen ved å være tydelig, strukturert og forutsigbar
- Didaktikkompetanse: betyr å ha kunnskap om fag og metoder for å lære elevene kunnskapsmålene i skolen
Relasjonspedagogikk har tre premisser:
- Barn og unge lærer best fra, og sammen med, personer de liker. Å like betyr i denne sammenhengen at relasjonene har en gjensidig positiv kvalitet, og preges av tillit og trygghet.
- Pedagogen trenger en positiv relasjon til hver elev. Enhver brist i relasjonskvaliteten vil få negative konsekvenser for læring og trivsel.
- Relasjonspedagogikk handler om å gå et skritt nærmere og etablere sterke, tillitsfulle relasjoner i starten av et samspill.
Systematisk arbeid med relasjonskompetanse har følgende formål i skolen.
- Øke lærerens påvirkning på elevenes læring
- Øke trivselen for både elever og lærere
- Redusere mobbing og krenkelser blant elevene
- Stimulere læringsmiljøet på skolen og i klassene
- Hindre resignasjon og frafall
2LEAD tilbyr:
- Kurs og foredrag
- Prosessveiledning
- Workshops
- Måling av egen relasjonskompetanse
- Kartlegging av jobbmotiv
- Karlegging av grunnverdier i menneskeorientert arbeid
- Kartlegging av voksenkvalitet